Boksalg gjennom sosiale medier

Noen forfattere tror at sosiale medier, som Facebook, Twitter og YouTube, egner seg til salg av bøker. Dessverre er ikke dette sant. Det er ikke mulig å selge bøker i noe særlig omfang på denne måten. I hvert fall ikke via Facebook. Betingelsene er så dårlige og du når så få og det koster så mye å nå disse få at ingen forfattere burde ha noe håp om å nå kjøpere gjennom disse portalene.

Hvorfor det er så vanskelig å selge bøker via Facebook, er grundig forklart i denne artikkelen i BookBusiness.

Det er bare bortkastet tid å forsøke med sider, grupper eller annonser. Du når i praksis ingen, og de få du når, kjøper ikke boka di.

Sånn er virkeligheten. Selv om noen gjerne vil fortelle deg noe annet, hjelper det ikke å stå på hodet i sosiale medier døgnet rundt. Bøker selges ikke på denne måten. Så enkelt er det. Man kan selvsagt innbille seg noe annet, men det er bare å lure seg selv eller kaste blår i øynene på andre.

Google-annonser er også nytteløst. Bortkastede penger. Det er kun Facebooks og Googles egne markedsfolk som vil ha deg til å tro noe annet. For de vil gjerne tjene penger på håpet ditt.

Når et forlag ber deg markedsføre boka di selv, eller «gjøre den kjent via sosiale medier», og kommer med liknende oppfordringer (fordi da slipper de å ha dårlig samvittighet over ikke å hjelpe deg), så er det bare å vise til artikkelen jeg har lenket til ovenfor.

Bøker i Norge selges nesten bare gjennom bokhandler, kiosker, dagligvarebutikker, bensinstasjoner, bokklubber og nettbokhandler .

Jo da, i slike diskusjoner vil det alltid være noen som sier seg uenige fordi «jeg har fordoblet eller firedoblet salget mitt etter at jeg begynte å annonsere på Facebook. Jeg er derfor kjempefornøyd!»

Men sjekker du nærmere etter, vil du raskt finne ut at de kanskje fra før av bare hadde solgt 20 eksemplarer, at en firedobling betyr 80 solgte eksemplarer i løpet av 3–4 måneder (veldig mye, faktisk, på Facebook), og at prisen på boka var satt ned slik at fortjenesten per solgte bok kun var rundt 20 kroner, som slett ikke er uvanlig.

Da har altså denne fornøyde forfatteren tjent 1200 kroner på fire måneder, og sannsynligvis brukt over halvparten i annonseutgifter. Altså en nettoinntekt på 600 kroner. På fire måneder.

For ikke å snakke om alle timene han har brukt til å skrive om boka og diskutere den.

Jo, man kan selge en og annen bok, men all statistikk og alle realiteter viser at det er helt umulig å oppnå noe særlig volum på denne måten. Dette er også min erfaring.

Med mindre man synes 150 kroner er en bra månedslønn. Ja, jeg vet faktisk om forfattere som synes dette er bra. Det sier kanskje litt, det også.

Det har med andre ord ingen betydning hva du foretar deg eller ikke foretar deg på Facebook, Twitter, YouTube eller Instagram. Med mindre du er en kjent forfatter fra før. Og da ordner som regel forlaget og kjedene opp for deg.

Screenshot (63)Ikke engang på Amazon selger forfattere bøker med noen særlig fortjeneste. Prisene er for lave og utvalget for stort. Selv ikke kjente forfattere tjener noe særlig. Når man iblant hører om noen som har oppnådd stort salg gjennom slike kanaler, er det alltid kun én av 10 000. Omtrent slik det er i lotteriet. Når én vinner, tror andre at de har en reell sjanse.

Dessverre har de ikke det, og tusenvis av forfattere har for lengst oppdaget det.

Enten man liker det eller ei, så er konklusjonen den at de største forlagene, i motsetning til det noen hevder, blir mer og mer viktige. Det er bare disse som kan få bøker ut til de fysiske bokhandlene og til massemarkedet, og det er kun der bøker selges.

Mange tror at sosiale medier har utjevnet forskjellen og gjort det enklere for ukjente forfattere å selge bøker. Faktisk er det stikk motsatte tilfelle. De har bare gjort forskjellen større. All statistikk viser dette, og den er drepende.

Reklamer

One response to “Boksalg gjennom sosiale medier

  1. Pia mars 22, 2017, kl. 5:49 pm

    Harde realiteter. I praksis er forfatteryrket nærmest dødt, for de forlagene som har monopolet og mulighet til å sette bøker i reellt salg, er tvers igjennom kommersialisert og bryr seg mindre om litteratur.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: