Boksalg gjennom sosiale medier

Noen forfattere tror at sosiale medier, som Facebook, egner seg til salg av bøker. Dessverre er ikke dette sant. Det er ikke mulig å selge bøker i noe særlig omfang via Facebook. Betingelsene er så dårlige og du når så få og det koster så mye å nå disse få at ingen forfattere burde ha noe håp om å nå kjøpere gjennom denne portalen.

Hvorfor det er så vanskelig å selge bøker via Facebook, er grundig forklart i denne artikkelen i Digital Book World, som alle forfattere, både selvpubliserte og forlagspubliserte, burde lese grundig. Her er alt forklart.

Screenshot (62)Det er bare bortkastet tid å forsøke med sider, grupper eller annonser. Du når i praksis ingen, og de få du når, kjøper ikke boka di.

Sånn er virkeligheten. Selv om ivrige, selvpubliserte forfattere gjerne vil fortelle deg noe annet, hjelper det ikke å stå på hodet i sosiale medier døgnet rundt. Bøker selges ikke på denne måten. Så enkelt er det bare. Man kan selvsagt innbille seg noe annet, men det er bare å lure seg selv eller kaste blår i øynene på andre.

Google-annonser er også nytteløst. Bortkastede penger. Det er kun Facebooks og Googles egne markedsfolk, og grådige reklamebyråer, som vil ha deg til å tro noe annet. For de vil gjerne tjene penger på det naive håpet ditt.

Når et forlag ber deg markedsføre boka di selv, eller «gjøre den kjent via sosiale medier», og kommer med liknende svada, fordi da slipper de å ha dårlig samvittighet over ikke å hjelpe deg, så er det bare å vise til artikkelen jeg har lenket til ovenfor.

Bøker i Norge selges nesten bare gjennom bokhandler, kiosker, dagligvarebutikker, bensinstasjoner, bokklubber og nettbokhandler .

Jo da, i slike diskusjoner vil det alltid være noen som sier seg uenige fordi «jeg har fordoblet eller firedoblet salget mitt etter at jeg begynte å annonsere på Facebook. Jeg er derfor kjempefornøyd!»

Men sjekker du nærmere etter, vil du raskt finne ut at de kanskje fra før av bare hadde solgt 20 eksemplarer, at en firedobling betyr 80 solgte eksemplarer i løpet av 3–4 måneder (veldig mye, faktisk, på Facebook), og at prisen på boka var satt ned slik at fortjenesten per solgte bok kun var rundt 20 kroner, som slett ikke er uvanlig.

Da har altså denne kjempefornøyde forfatteren tjent 1200 kroner på fire måneder, og sannsynligvis brukt over halvparten i annonseutgifter. Altså en nettoinntekt på 600 kroner. På fire måneder.

For ikke å snakke om alle timene han har brukt til å skrive om boka og diskutere den.

Jo, man kan selge en og annen bok, men all statistikk og alle realiteter viser at det er helt umulig å oppnå noe særlig volum på denne måten. Dette er også min egen erfaring.

Med mindre man synes 150 kroner er en bra månedslønn. Ja, jeg vet faktisk om forfattere som synes dette er bra. Det sier kanskje litt, det også.

Dessverre er sosiale medier blitt en slags sovepute eller bekvemmelig avledning for forlagenes markedsavdelinger. De greier å innbille forfatteren at det er mulig å selge bøker på denne måten, selv om de sannsynligvis vet bedre.

Dermed kan de også legge skylden på forfatteren hvis salg uteblir, blame the victim. «Du har kanskje ikke vært flink nok på sosiale medier. Du må by mer på deg selv. Du har ikke gjort det, og du har gjort for mye av det.» Osv.

Gjett om mange forfattere har hørt denne visa.

Selv om forlaget altså ganske sikkert vet at bøker ikke selges på denne måten i Norge. Ikke i andre land heller. Det har null betydning hva du foretar deg eller ikke foretar deg på Facebook, Twitter eller Instagram. Med mindre du er en kjent forfatter fra før. Og da ordner som regel forlaget og kjedene opp for deg.

Hundrevis av forfattere er tvunget til å leve dette usle, nedverdigende livet. Spesielt ille er det for dem som har fått veldig god kritikk på bøkene sine, men som likevel er nødt til å vasse ut i dette elektroniske myrterrenget.

De blir nærmest gjort til syndebukker for noe forlagene og bokhandlene selv burde ta det fulle og hele ansvaret for.

Screenshot (63)Ikke engang på Amazon selger forfattere bøker med noen særlig fortjeneste. Prisene er for lave og utvalget for stort. Selv ikke kjente forfattere tjener noe særlig. Når man iblant hører om noen som har oppnådd stort salg gjennom slike kanaler, er det alltid kun én av 10 000. Omtrent slik det er i lotteriet. Når én vinner, tror andre at de har en reell sjanse.

Dessverre har de ikke det, og tusenvis av forfattere har for lengst oppdaget det.

Enten man liker det eller ei, så er konklusjonen den at de største forlagene, i motsetning til det noen hevder, blir mer og mer viktige. Det er bare disse som kan få bøker ut til de fysiske bokhandlene og til massemarkedet, og det er kun der bøker selges.

Ikke noen ideell situasjon. Personlig skulle jeg ønske at det var annerledes. Ja, jeg har i flere år kjempet hardt for rettighetene til «de svake og marginaliserte» i bransjen. Men slik er realiteten i dag.

Selvpublisering eller det å utgi bøker på små forlag, er dessverre noe ingen burde prøve. Det er bare å ville seg selv vondt. Småforlag har i praksis ingen virkelig mulighet til å selge bøker i Norge, uansett hva de måtte love i annonser eller på egne nettsider. Ingen bør la seg lure eller forføre av enkelte unntak og isolerte suksesser. Vordende forfattere burde rett og slett advares mot disse forlagene.

Enda vanskeligere er det selvsagt for dem som utgir på egne forlag.

På en måte er dette også litt bra. Hvorfor? Jo, fordi ethvert marked trenger en grov kvalitetssiling av produkter slik at det blir enklere for kundene å orientere seg.

Som forfatter i Norge har du derfor knapt noe valg: Du må prøve å få utgitt boka di på et av de 8–10 største forlagene. Klarer du ikke det, kan du egentlig like godt gi opp eller skrive en ny bok.

Du kan selvfølgelig utgi den, men noe salg kan du ikke regne med. Ikke kan du forvente at noen store aviser vil bry seg heller.

Nå kan man selvsagt argumentere at den samme skjebnen rammer 9 av 10 forfattere som utgir på de store forlagene også. Men da har du i hvert fall startet i riktig pool. Da har du et proft apparat rundt deg som i det minste vil gi deg en viss sjanse på senere bøker.

Velger du å stå utenfor denne poolen, har du ingen sjanser. Det blir litt som å begynne å jobbe for minstelønn i et firma uten mulighet for lønnsforhøyelse eller forfremmelse. Starter du med å selvpublisere en bok, kan du heller ikke si at du har «debutert» som forfatter. Slike debuter er bare forbeholdt dem som utgir på kjente forlag der en uavhengig kvalitetsvurdering og utvelgelsesprosess har foregått.

Mange tror at sosiale medier har utjevnet forskjellen og gjort det enklere for ukjente forfattere å selge bøker. Faktisk er det stikk motsatte tilfelle. De har bare gjort forskjellen større. Mye større. All statistikk viser dette, og den er drepende.

På Facebook kommer du i hvert fall ingen vei.

One response to “Boksalg gjennom sosiale medier

  1. Pia mars 22, 2017, kl. 5:49 pm

    Harde realiteter. I praksis er forfatteryrket nærmest dødt, for de forlagene som har monopolet og mulighet til å sette bøker i reellt salg, er tvers igjennom kommersialisert og bryr seg mindre om litteratur.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: